איך להפעיל נכון אתר שומר שבת?

השילוב של עולמות הדת והטכנולוגיה, הוביל עם השנים לאתגרים רבים. אך היכן שיש אתגר, יש פעמים רבות גם פתרון. מה עושים אנשי עסקים בעלי אתר, אשר מעוניינים לפנות גם לקהל דתי? כיצד זה מסתדר עם שמירת שבת? זהו מאמר ש"יעשה לכם סדר" בנושא מיוחד זה ועל האתגרים והפתרונות: 

להתאים את הטכנולוגיה לדת

עבור אתרי אינטרנט, עשוי להיות צורך לסגור אותם בשבתות ובחגים. ייתכן שאתם כבעלי עסקים שומרי שבת מעוניינים בכך. ייתכן שלקוחותיכם שומרי שבת או כוללים לא מעט לקוחות שומרי שבת. במצבים כאלה, נדרשת פעולה טכנית פשוטה למדי: לנטרל את פעילות האתר במועדים המבוקשים ולאחר צאת שבת להפעיל אותו מחדש. היבט אחר, שלא נרחיב לגביו כאן, הוא הנושא ההלכתי. קיימים התקנים ממוחשבים לשרות הציבור הרחב, אשר עובדים רצוף גם בשבתות וחגים. למשל כספומטים. יש אפילו אתרים דתיים שלא מושבתים באופן מלא בשבת. כך שהשיקולים הדתיים בנידון, מציגים מורכבות ודקויות שונות. כאן נתמקד יותר בהיבטים הטכניים.

השפעות על קידום האתר

אתרים עסקיים זקוקים ל"קידום" – SEO או Search Engine Optimization. המטרה בכך, היא לדאוג שהאתר יופיע כמה שיותר גבוה, בתוצאות החיפוש במנועי חיפוש. המיקום נקבע בין השאר, בעקבות סריקות שגרתיות שמנועי החיפוש עורכים אחרי אתרים ושינויים שהתרחשו באתרים. סריקות אוטומטיות אלה, לא יוכלו להתבצע בזמנים שבהם האתר סגור. מהיבט זה, השבתת האתר עלולה לפגוע בו. מטרת הקידום היא שיווקית – להביא יותר אנשים לאתר. הדבר נפגע לא רק מהנקודה הטכנית שציינו כרגע. מספר הגולשים באינטרנט אשר נכנסים לאתרים בשבתות ובחגים גבוה מהרגיל. אך דווקא אז, אתרים שומרי שבת סגורים. עם זאת, יש כמה וכמה היבטים אחרים, אשר מאזנים את ההשפעה השלילית. ראשית, עבור אנשים מאמינים, שיווק והכנסות לא יבואו על חשבון עקרונות אמונה. כך שאם אתם בעלי עסקים שומרי שבת, אתם תסגרו את האתר בשבת. ניתן לשער, שלקוחותיכם שומרי השבת יעריכו זאת.

עוד נקודות חשובות

מההיבט המעשי של התאמת האתר לשמירת שבת וחג, אלה עוד כמה נקודות טכניות חשובות שכדאי לקחת בחשבון:

  • להבין את אופי האתר – בהתאם לאופי פעולת האתר, עשויות לעלות שאלות שונות לגבי מה שנדרש ממנו. דוגמה בולטת מספקים אתרי מסחר, שם עולים היבטים כגון עשיית רווח בשבת או איסור "שטרי הדיוטות".
  • איך סוגרים אתר? – סגירת ופתיחת האתר באופן אוטומטי, אפשרית כיום באמצעות פתרונות ייעודיים לנושא זה. אלה כוללים שירותים מסייעים (דוגמת HolyClock) וכן תוספי וורדפרס שונים.
  • אזורי הזמן – כניסת ויציאת שבת וחג – אוקיי. אבל היכן? חשוב לזכור, שאתרי אינטרנט נגישים לגולשים מכל רחבי העולם. משמע, מכל אזורי הזמן. 
  • מה רוצה הלקוח? – ייתכן וסביר, שללקוחות שונים שלכם יש העדפות שונות בנושא שמירת שבתות וחגים. ישנה אפשרות טכנית לנסות ולהתאים את התנהגות האתר שלכם לכל גולש ספציפית. עם זאת, הדבר מסורבל ולרוב לא מומלץ. במקום זאת, מתאימים את האתר לרף הדרישות הגבוה ביותר.
  • לעבוד עם מומחים – "אתר שומר שבת" הוא רק היבט אחד, מתוך נושאים טכניים רבים למדי שישנם סביב תפעול אתר עסקי. לגביו, כמו לגבי כולם, חשוב לעבוד עם מומחים. גם אם הדברים נראים פשוטים יחסית וניתנים לפתרון מהיר, חינמי, ליישום בעצמכם וכן הלאה. מומלץ לבצע לפחות התייעצות חד פעמית, עם מי שהקימו עבורכם את האתר, מי שמטפלים בו עבורכם באופן שוטף ועם מי שמסייעים לכם בשיווק ובקידום במנועי חיפוש.  

לסיכום

בשורה התחתונה, התאמת האתר לשומרי שבת איננה דבר מסובך במיוחד. עם זאת, כדאי וראוי לעשות זאת היטב.

מאמרים אחרונים

דברו איתנו על מה שמעניין אתכם

על הרכבת קואליציה בישראל