מסבירים: מהו ענן פרטי ומהו ההבדל בינו לבין ענן ציבורי?

בשנים האחרונות, עולם העסקים נחשף לא מעט למונחים מסתוריים בנוסח "מחשוב ענן" או "שירותי ענן". מה כל זה אומר בעצם? באופן ספציפי, מהם ענן פרטי וענן ציבורי? מהם ההבדלים המשמעותיים בין השניים?

להבין את נושא העננים

לפני שנכנסים לשאלות נקודתיות, כמו מה ההבדל בין ענן פרטי לבין ענן ציבורי, חיוני כמובן להבין מה הוא "ענן" בהקשר זה. כמובן, כולם כמעט שמעו על כך, וודאי בעולם העסקים. אך לא כולם התנסו בנושא זה באופן נרחב או התעמקו במה שעומד מאחוריו בפועל. במחשוב ענן, הכוונה לצריכת שירותי מחשוב מרחוק, במקום באמצעות מחשוב מקומי. כלומר, במקום להשתמש בתוכנה שמופעלת על המחשב שלכם, לצרוך תוכנה כזו מרחוק. למשל צריכת גיליון אלקטרוני, לא דרך התקנת תוכנה כזו אצלכם, אלא בעזרת שירות שמציע זאת באינטרנט. המקור המרוחק שממנו אתם צורכים שלל שירותים כאלה, ניתן לתיאור כ"ענן" מופשט, שבו מגיע מהיכן שהוא שירות כזה, מהיכן שהוא שירות אחר. המיקום הקונקרטי לא משנה לכם, כצרכני השירות. כלומר – היכן נמצא למשל השרת הפיזי, שעליו ממוקם המידע שלכם בלינקדאין? מה זה משנה? הוא “בענן" וזה טוב מספיק. כעת אפשר להמשיך למושגים ענן פרטי מול ענן ציבורי ובכלל לסוגי "עננים". ראשית, נזכיר שמחשוב קלאסי ממוקם פיזית בתוך העסק. זהו ציוד "פרטי" שלכם. לשימושכם בלבד. אלא אם תחליטו לאפשר גם לגורמים חיצוניים גישה מרוחקת אליו. אז תהפכו אגב, לספקי "ענן" שלהם! 

ענן פרטי

Private cloud עשוי להיות הכינוי, למצב הבא: יש לכם שרת או שרתים, עם מבחר תוכנות שחשובות לכם בעסק. מכל המחלקות והמשרדים, העובדים שלכם מתחברים אליו ומקבלים ממנו שירותים שונים. זהו מעין "ענן פנימי", שהוא גם “פרטי” מבחינתכם. רק עבור עובדי העסק. כעת, בואו נאמר שמנסים להתייעל, בעזרת צמצום ציוד המחשוב הפנימי. האם ניתן למקם את פעילות המחשוב של אותו שרת, אצל ספק חיצוני? כך שנשתמש בו פחות או יותר אותו דבר, אך כל הטיפול בתשתיות המחשוב יהיה באחריות אותו ספק? אז כן, אפשר לעשות זאת. זהו ענן פרטי שלכם, אשר ממוקם פיזית אצל ספק חיצוני וגם מתופעל על ידיו. אז מהו ענן ציבורי?

הענן הציבורי

Public cloud הוא מונח אשר מתאר שירותי ענן, שמוצעים לכל המעוניין, במקביל. לא רק עבורכם. גם המתחרים שלכם, עשויים להיות משתמשים של אותם שירותים ואפילו אותם שרתים פיזיים בענן, מבלי שתהיו מודעים לכך.

הבדלים מרכזיים

בין שני סוגי העננים, יש לא מעט הבדלים. מבין הבדלים אלה, משמעותיים במיוחד הבאים:

  • מידת השליטה והבקרה – ככל שתשתיות השירות יותר "שלכם", כך השליטה והבקרה יותר אצלכם בידיים. כמובן, מירב השליטה והבקרה האפשרית, מושגים כאשר מדובר בשרת שמותקן פנימית אצלכם, ללא כל חיבור לגורמים שמחוץ לעסק. השליטה הנמוכה ביותר, היא באופן עקרוני בשירותים ציבוריים כגון ג’ימייל.
  • תלות – מה שיותר פנימי ובאחריותכם, גם מצמצם תלות בספק חיצוני.
  • מורכבות מול פישוט – ככל שהמערכות יותר מחוץ לטיפולכם השוטף, כך אתם מורידים מעצמכם עומס בתפעול היום יומי של העסק. ענן ציבורי גם עשוי לפשט את ההיבט הכספי של הדברים, תודות לתשלום חודשי נוח וקבוע, שבו משלמים בדיוק על מה שצורכים בפועל.
  • המשאבים שדרושים – יותר "חיצוני" ו"ציבורי", הוא פעמים רבות מה שפחות גוזל משאבים ולהיפך.

היתרונות שמקבלים בכל מקרה

בין אם זה ענן פרטי או ציבורי, לרוב תהנו בכל מקרה מהיתרונות הבאים:

  • גמישות – צריכת שירותים מ"ענן" באשר הוא, מהווה מודל גמיש למדי לצרוך שירותי מחשוב.
  • קלות יישום – בשלב זה, מדובר בטכנולוגיות וותיקות ובשלות. כך שהיישום יהיה כנראה לא יותר מדי מסובך.
  • שיריון משאבים – במידה ורוצים לשריין היקף משאבים מוגדר עבורכם, ניתן לעשות זאת בשני המקרים.

לסיכום

ענן פרטי וענן ציבורי, מספקים ביחד עושר אפשרויות רחב לכל עסק. כדאי להכיר!

מאמרים אחרונים

דברו איתנו על מה שמעניין אתכם

על הרכבת קואליציה בישראל